SUPREME COURT OF. THE STATE OF NEW YORK

COUNTY OF NEW YORK
X Index No.
CELIA FARBER, :
Plaintiff, SUMMONS
: Plaintiff designates New York
-against- : County as the Place of Trial
. RICHARD JEFFERYS, KEVIN KURTSKY and The Basis of Venue is the situs
JAMES J. MURTAUGH, : of the County where the real
: property is located
Defendants.

X
TO THE DEFENDANTS IN THE ABOVE-CAPTIONED ACTION:

YOU ARE HEREBY SUMMONED to answer the Complaint in this action and to serve
a copy of your answer, or, if the Complaint is not served with this summons, to serve a notice of
‘appearance, on the Plaintiff's attorneys within twenty (20) days after service of this Summons,
exclusive of day of service (or within thirty (30) days after the service is complete if this Summons
is not personally delivered to you within the State of New York); and, in case of your failure to
appear or answer, Judgment will be taken against you by default for the relief demanded herein.

Dated: New York, New York
May 5, 2009

212.736.4500

Defendants’ Addresses

~ Richard Jeffreys

Treatment Action Group
611 Broadway, Suite 308
New York, New York 10012



Kevin Kﬁrtsky
3315 Roswell Road NE
Atlanta, Georgia 30329

James J. Murtaugh
511 Calibre Woods Drive NE
Atlanta, Georgia 30329



SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK

COUNTY OF NEW YORK
X
CELIA FARBER,
Index No. /2009
Plaintiff,
-against - COMPLAINT

JAMES J. MURTAGH MD,

Defendants,

|
!
I
|
|
1
RICHARD JEFFERYS, KEVIN D. KURITZKY and |
I
|
l
X

PLAINTIFF CELIA FARBER, by her attorneys Nesenoff & Miltenberg. LLP, as and

for her Complaint, respectfully alieges as follows:

THE GRAVAMEN OF THE ACTION

I. This is a libel action brought by the Plaintiff Celia Farber (“Plaintiff Farber™), an
investigative journalist, who was the victim of a campaign of defamation by the named
Defendants.

2. The campaign of defamation was launched by an e-mail communication in May
| 2008 by Defendant Richard Jefferys in response to the scheduling of testimony by Dr. Peter
Duesberg, Ph. D (“Dr. Duesberg™), and Plaintiff Farber to be given during “Whistleblower Week
in Washington” held May 11-14, 2008, and the award of the Clean Hands Award by the
Semmelweis Society International, a non-profit corporation dedicated to the protection of
whistleblowers, to Dr. Duesberg for his scientific work challenging onco-viral paradigms and to
Plaintiff Celia Farber for her reporting in Harper's Magazine, in March of 2006, on corruption in
pharmaceutical industry funded AIDS research.

3. Since Plaintiff Farber began reporting and writing in 1986, she has been published

in major magazines including Harper's, Rolling Stone, Esquire, Vogue, and others. No



periodical for which Plaintiff Farber has written has found error in her reporting, nor has any
ever had reason to retract or repudiate her work.

4. The aforementioned campaign of defamation was continued by e-mail
communication in June 2008 by Defendant Murtagh and Defendant Kuritzky after the Clean
Hands Award was given to Dr. Duesberg and Plaintiff Farber.

THE PARTIES

5. Plaintiff Farber is an individual who resides at 216 West 102nd Street - Apt. 7A,
New York, New York 10025.

6. Defendant Richard Jefferys (“Defendant Jefferys™) is an individual who resides at
iﬁ care of Treatment Action Group, 611 Broadway - Suite 308, New York, New York 10012.

7. Defendant Kevin D. Kuritzky (“Defendant Kuritzky”) is an individual who
resides at 3315 Roswell Road NE, Atlanta, Georgia 30305.

8. Defendant James J. Murtagh (“Defendant Murtagh®) is an individual who resides
at 511 Calibre Woods Drive NE, Atlanta, Georgia 30329.

| VENUE

9. Venue lies in New York County under New York CPLR § 503 based on the place

of residence of Plaintiff Farber and Defendant Jefferys.

ALLEGATIONS COMMON TO ALL CAUSES OF ACTION

10.  Plaintiff Farber began her work as a print journalist in high school in her native
Sweden and continued as a print journalist while attending college in New York, starting to write
for the US rock magazine SPIN in 1986. Her first "beat" was AIDS, a subject she reported on
between 1986 and 1994. She edited and frequently wrote SPIN's AIDS column which she

created, called “Words From The Front.” These "columns" often grew into lengthy, investigative



feature articles that required global travel, including across Sub-Saharan Africa and across
Europe. In 1987-88, the column featured the second print interview in the U.S. media of
virologist Peter Duesberg, allowing him to explain his published contention that retroviruses,
including HIV, are harmless. The following month, SPIN published a response from virologist
Dr. Robert Gallo, in which Dr. Gallo, in colorful but abusive terms, declared why he felt Dr.
Duesberg was wrong and he was right, about HIV being the cause of AIDS. This argument soon
bloomed into extensive coverage of the burgeoning "HIV debate" which Plaintiff Farber was
assigned to cover assiduously over the coming decade.

11. Dr. Duesberg, one of the youngest members ever voted into the National
Academy of Sciences (“NAS™) at age 50, mapped the genetic structure of retroviruses and
identified the first putative onco-gene (cancer gene) in the 1970s, reaping top NIH grant awards,
including the highly coveted “Qutstanding Investigator Grant.” Before that work, Dr. Duesberg
had been hand-picked by the National Institutes of Health (“NIH") in the 19605 from Germany's
Max Planck Institute. Dr. Duesberg has published 151scientific papers on retroviruses and three
books on HIV/AIDS.

12.  Plaintiff Farber, after leaving SPIN in 1995 and becoming a free-lance journalist,
was commissioned by numerous periodicals nationally and internationally, to cover a range of
subjects. In 1997, Esquire dispatched her to Los Angeles for several months to obtain a story
about recently acquitted O.J. Simpson's post trial life. That work resulted in a 1998 Esquire
cover story called “Whistling In The Dark”, which broke publicity records at Esquire and was
syndicated in over 20 foreign countries including China. It was also included in a "Best of

Esquire Love and Murder" anthology published the following year in 1999.



13. Plaintiff Farber, prior to 2006, wrote publications for numerous periodicals,
including Rolling Stone, (German) Vogue, Interview, New York Post, New York Press, Salon,
The Herald on Sunday (Scotland,} Stop Smiling, Alive, Media Post, as well as numerous online
literary and journalistic outlets. She was invited to lecture on journalism around the world,
including London, Buenos Aires, Nairobi, Amsterdam, Los Angeles and elsewhere. In 1994, she
spoke at the American Association For The Advancement of Science (“AAAS™) on a panel that
included Nobel Laureate Dr. Kary Mullis and other distinguished scientists. Her writings were
used as course material in several college media and science courses, and she continues to lecture
to journalism students to this day. She also wrote scripts for VH-1, BBC radio, Swedish Radio
(Sverige's Radio) and co-produced a documentary film for BBC, in addition to appearing on
numerous radio and TV shows, including CNN, The Today Show, Politically Correct with Bill
Maher, The Charlie Rose Show, ESPN, and the Keith Olbermann Show on MSNBC.

14. In 2004, then Harper's editor Lewis H. Lapham invited Plaintiff Farber to propose
a science story to him at Harper's, which she did. Plaintiff Farber’s proposal was accepted, and
the subsequent article “Out of Control: AIDS And The Corruption of Medical Science” was
published in March of 2006.

5. Plaintiff Farber's article in Harper's was developed over a period of over a year
and a half, and fact-checked for over three months prior to publication. The terms of the fact
checking were that Farber had to supply Harper's with original source material to confirm each
fact and quotation in the article of Harper’s to the complete satisfaction and Plaintiff Farber
satisfied those terms. Harper’s accorded an unusually long and arduous fact checking period in
order o ensure the accuracy of the text. The final published version was an 11,000 word article

which detailed the corrupt and repressive science culture emanating from the NIH and centered



on the first hand testimony of NIH whistle-blower and Clinical Trials Safety Officer Dr.
Jonathan Fishbein. Dr. Fishbein confirmed the accuracy of the sections pertaining to his
experience, prior to publication. To illustrate the punitive culture of NIH, Harper's requested the
inclusion of a brief synopsis of the plight of Dr. Duesberg, whose funding and professional life
were blighted following publication of his first dissenting article on HIV in 1987. The original
assignment was to cover Dr. Duesberg’s cancer work and the abuses he has suffered as a
scientist. That article was accepted for publication, and later, was compressed to one long
section that comprised one third of the larger, more expansive story that was published. The
publi;shed story also covered the death of Joyce Ann Hafford, a pregnant single mother from
Memphis who died of acute toxicities resulting from the AIDS drug Nevirapine, given to her as a
participant in an experimental trial in which she was enrolled.

16. Plaintiff Farber’s article in Harper’s triggered attacks by a group of AIDS
activists and researchers who were associated with the Treatment Action Group (“TAG"”), a non-
profit corporation that has maintained an address at 611 Broadway, Suite 308, New York, New
- York 10012. TAG holds itself out to the public as an independent AIDS research and policy
think tank that fights for better treatment, a vaccine and a cure for AIDS and that works to help
people receive life saving treatment, care and information. TAG is openly, by its own admission
and from its inception, funded by pharmaceutical companies profiting from the manufacture and
sale of drugs for HIV. TAG has engaged in vicious and relentless attack on anyone who
highlights the toxicities of the ARV drugs that are the basis of its business operations in the
United States and around the world, particularly the developing world.

17 Dr. Gallo lent his name to the document entitled “56 Errors™, which purports to

identify errors in the Harpers article by Plaintiff Farber; however, a review of the “56 Errors”



document by a group of nine scientists and medical doctors not working in the AIDS industry
found the “56 Errors” an absurdly biased document containing character assassination, but
finding no significant errors in Plaintiff Farber’s article. More significantly, Harper’s itself
carefully reviewed “56 Errors” and concluded that it found no reason to retract or amend
anything in Plaintiff Farber’s article.

18. Dr. Gallo has been the subject of more investigations than any scientist in recent
memory. Between 1990 and 1995 there were five major investigations of possible fraud
surrounding Gallo's lab, and the research that led to the publication of his 4 papers in Science in
1984 that laid the foundation for the hypothesis that he had isolated a new pathogenic retrovirus
in his lab and that it was the causative agent in AIDS. After an 18 month investigation conducted
by the NIH, as reported in 1991 in the Chicago Tribune, it was found that Dr. Gallo's 1984 report
on the isolation of the "AIDS Virus was ... riddled with fabrication, falsification, misleading
statements and errors” (Chicago Times, Nov. 6, 1991). A panel that supervised the numerous
Gallo investigations--the Richards Panel, comprised of eminent NAS and Institute of Medicine
scientists--concluded that there was a "...pattern of behavior on Dr. Gallo's part that repeatedly
misrepresents, suppresses, and distorts data and their interpretation in such a way as to enhance
Gallo's claim to priority. (Chicago Tribune, May 27, 1992, John Crewdsen, “Criminal Inquiry
Urged in AIDS, Lab Scandal”). In 1994, a criminal prosecution of Dr. Gallo was aborted due to
the applicable five year statute of limitations hearing expired.

19.  The Semmelweis Society International is a non-profit corporation organized
under the law of Tennessee and maintaining an address at 276 Whitebridge Road #36, Nashville,
Tennessee 37209-3229. The Semmelweis Society International is dedicated to ending the

practice of “sham peer review” in which hospitals and physicians use false pretexts to attack and



destroy healthcare professionals who compete with, or report dangerous conditions within, those
hospitals. The Semmelweis Society International regularly honors individuals who report
medical or scientific corruption at great personal and professional risk. In April 2008, Plamtiff
Farber received a telephone call from the Semmelweis Society International member Gil
Mileikowsky MD, who informed Plaintiff Farber that her article in Harper’s “Out Of Control:
AIDS and The Corruption of Medical Science” had earned her the Semmelweis Clean Hands
Award to be presented during “Whistleblower Week in Washington.” At Dr. Mileikowsky’s
~request, Plaintiff Farber prepared two presentations, one of 40 minutes and one of 10 minutes
duration, to present in Washington D.C., at the Whistleblowers Conference.

20. For the week of May 11-14, 2008, there was scheduled “Whistleblower Week in
Washington.” Walter E. Fauntroy, a former Congressman, was the Director of “Whistleblower
Week in Washington. Along with Mr. Fauntroy, a number of interested organizations
coordinated the scheduling of testimony to be by various individuals with experiences in whistie
blowing and retaliation against whistleblowers. The coordinating organizations included: the
Semmelweis Society International (Dr. Roland Chalifoux, President); the office of
Congresswoman Sheila Jackson-Lee; Alliance for Patient Safety (Dr. Gil Mileikowsky, M.D,,
President); and “No Fear Coalition” (Marsha Coleman Adebayo, Ph.D., Director). Among those
originally scheduled to testify to the U.S. Congress at hearings as part of “Whistleblower Week
in Washington™ were Dr. Duesberg and Plaintiff Farber.

21. On May 12, 2008, TAG operative Defendant Jefferys sent an e-mail to Walter
Fauntroy, who was a coordinator of testimony for the “Whistleblower Week in Washington.”
Defendant Jefferys stated in his email:

“It is my understanding that you have accepted Celia Farber and Peter Duesberg to
give testimony at your tribunal. These individuals are not whistleblowers, they are



simply liars who for many years have used fraud to argue for Duesberg’s long-

discredited theory that drug use and malnutrition -- not HIV -- cause AIDS. I can

provide many, many examples, including their altering of quotes from the scientific

literature, false representations of published papers, etc. They use instances of

genuine medical malpractice simply as ammunition to support their erroneous ideas

about HIV and AIDS (which Duesberg has said is ‘caused by a lifestyle that was

criminal twenty years ago’). The inclusion of these individuals will, regrettably,

discredit and demean your efforts to support the very real issues of recrimination

against legitimate whistleblowers.

“Sincerely,

“Richard Jefferys”
{Emphasis supplied.)

22. In his e-mail dated May 12, 2008, Defendant Jefferys libeled Plaintiff Farber with

- non-privileged defamatory false statements of fact that were culpably published and that were
damaging. Plaintiff Farber 1s not a liar, did not engage in fraud, did not alter quotations from
scientific literature and did not make false representations from published papers; and Dr.
Duesberg is not a liar, did not engage in fraud, did not alter quotations from scientific literature
and did not make false representations from published papers. Defendant Jefferys® e-mail dated
May 12, 2008, was, however, circulated to Congresswoman Jackson-Lee, who shared it with the
coordinating organizations. As a result, Dr. Duesberg and Plaintiff Farber were dropped from
the list of persons who were to testify and did not in fact testify as had been originally scheduled.
This news was immediately published to damaging effect in a pharmaceutical funded HIV/AIDS
periodical “The Body.” Major newspapers were also alerted, at least one of which (The
Washington Post) contacted Dr. Mileikowsky for comment, but never published its story upon
learning that the awards to Plaintiff Farber and Dr. Duesberg were intact. The Semmelweis

Society International did present the Clean Hands Award to Dr. Duesberg and Plaintiff Farber as

announced, in a private setting, at the end of the conference.



23.  Several weeks after the “Whistleblower Week in Washington,” on June 7, 2008,
Dr. Patrick Campbell, M.D., the Secretary of the Semmelweis Society International, sent an e-
mail to, among others, Dr. Roland Chalifoux and Dr. Gil Mileikowsky, M.D., politely stating
“[w]ith all due respect, I do not agree with the “Duesberg hypothesis.””

24. That same day, June 7, 2008, Defendant Murtagh, a co-chair of the International
Association of Whistleblowers, sent an e-mail to Dr. Patrick Campbell and copied to the
recipients of Dr. Campbell’s June 7 e-mail, including Dr. Roland Chalifoux and Dr. Gil
Mileikowsky, agreeing with Dr. Campbe.ll’s rejection of the “Duesberg hypothesis” and asserting
that the “Duesberg hypothesis” had no support and did démage because people who are told
myths do not get treatment and if people did not get treated with anti-retrovirals, they would die
from AIDS. Defendant Murtagh further stated that the “fact that HIV causes AIDS is beyond
dispute,” that the Semmelweis Society International loses credibility if “anti-scientific” positions
are backed and that the Semmelweis Society International should only make awards to “persons
based on fact in the future.” On June 9 2008, Defendant Murtagh called Dr. Pigott at home to
tell her that their friendship was “over,” and that she “would be attacked.” Pigoft replied, “OK,
" if that’s how you operate,” to which Defendant Murtagh replied, “That’s how I operate.”

25. In the subsequent week, numerous e-mails were exchanged, including by
Defendant Kuritzky and Defendant Murtagh, about the awards by the Semmelweis Society
International to Dr. Duesberg and Plaintiff Farber.

26. In one e-mail dated June 11, 2008, to among -others Dr. Roland Chalifoux,
Defendant Kuritzky falsely represented himself as a student of Dr. Duesberg. Defendant
Kuritzky’s June 11 e-mail denounced Dr. Duesberg, asserting among other things that Dr.

Duesberg had failed to defend his thesis in class, that Dr. Duesberg “has indirectly killed many



human beings through his complicity in South Africa’s limits on antiretroviral medications given
to pregnant women,” that Dr. Duesberg was run out of South Africa “as a murderer,” that Dr.
Duesberg’s positions were “sick™ like anti-Semitism and that he (Defendant Kuritzky) had
difficulty being part of the Semmelweis Society International given the award to Dr. Duesberg.
These statements were knowingly false, as Defendant Kuritzky never attended any of Dr.
Duesberg’s college courses and was expelled from Emory Medical School for misconduct and
- plagiarism.

27. Defendant Murtagh sent an e-mail dated June 11, 2008, stating that patients in
South Africa were not truthfully told their options and that Dr. Duesberg “has a great deal to
answer for.” In another e-mail dated June 13, 2008, Defendant Murtagh stated that Dr. Duesberg
is “a liar.” In two other e-mails dated June 13, 2008, Defendant Murtagh complained that the
Semmelweis Society International was being attacked by AIDS activists, that a number of
members of the Semmelweis Society could not belong to an organization associated with the
“Duesberg hypothesis” and blaming the award made to Dr. Duesberg and Plaintiff Farber.

28.  In response to the controversy, on June 13, 2008, the other co-chair of the
International Association of Whistleblowers, Michael McRay, sent an e-mail to members of the
Semmelweis Society International, stating that he was “disturbed” by the recent e-mail traffic,
that as the co-chair of the International Association of Whistleblowers he denied any official
position concerning the matters discussed in the e-mail traffic, that “certain individuals” had
expressed their personal opinions concerning Dr. Duesberg and that the International
Association of Whistleblowers was an “open and democratic organization.” Mr. McRay then
stated that he “personally deplore[d] the disharmony and spectacle within the whistleblowing and

public health communities which recent events have occasioned.”

-10 -



29.  Despite Mr. McRay’s plea for harmony, on June 15, 2008, Defendant Kuritzky
and Defendant Murtagh kept the acrimonious e-mail communications going, descending into
further libeling Plaintiff Farber.

| 30. In Defendant Kuritzky’s e-mail dated June 15, 2008, at 8:23 AM, to Semmelweis
Society International Society members, including Dr. Shirley Piggott, M.D., and to Dr. Patrick
Campbell, Dr. Roland Chalifoux, Dr. Gil Mileikowsky and Plaintiff Farber, Defendant Kuritzky
communicated his resignation from the Semmelweis Society International, asserting that
“Duesberg/Farber’s work™ is “indirectly causing people to die” based on “false evidence,
manipulating data,” that, quoting Dr. Gallo, “there is no room for the propagation of shallow and
sensationalist thinking” and that the Farber article in Harper’s contained “falsities, misleading
statements.” To date, Harper’s magazine has stated that it found no errors in its article authored
by Plaintiff Farber, and it continues to stand by it, as stated in New York Times article “An
Article in Harper’s ignites a confroversy over H.I.V.” by Lia Miller, March 13, 2006. In said
article, the editor of the Farber article, now the editor of Harper’s, Roger D. Hodge, said: “The
fact that she’s been covering this story does not make her a crackpot, it makes her a journalist.
She’s a courageous journalist. I believe, because she has covered the story at great personal
cost.” The article also stated: “Mr. Hodge said the magazine stood behind the article and Ms.
Farber.” (New York Times, March 13, 2006, “An Article in Harper’s Ignites a Controversy over
H.IV.”)

31, In Defendant Murtagh’s e-mail dated June 15, 2008, at 10:35 AM, to Semmelweis
Society International Society members, including Dr. Shirley Piggott, M.D., and to Dr. Patrick
Campbell, Dr. Roland Chalifoux, Dr. Gil Mileikowsky and Plaintiff Farber, Defendant Murtagh

asserted that while he (Defendant Murtagh) was no longer a member of the Semmelweis Society

-11 -



International, he stated he hoped all agree to “fairness to medical students is important,” that
Defendant Kuritzky was a “valued member of our coalitions,” that Defendant Kuritzky had been
a student of Dr. Duesberg (a false representation), that Defendant Kuritzky should be kept out of
the line of attack, that people who “deny” that HIV causes AIDS prevent adequate prevention,
education and treatment of AIDS, that Defendant Kuritzky should be thanked for “rounding up
the facts,” and that Defendant Kuritzky should not be subject to attack.

32. Defendant Kuritzky, however, continued that day, June 15, 2008, to send more e-
mails attacking Plaintiff Farber to Semmelweis Society International Society members, including
Dr. Shirley Pigott, M.D., and to Dr. Patrick Campbell, Dr. Roland Chalifoux, Dr. Gil
Mileikowsky and Plaintiff Farber. At 9:14 PM, 9:33 PM and 9:34 PM, on June 15, 2008,
Defendant Kuritzky’s e-mails mocked the award of the Clean Hands Award to Plaintiff Farber
and engaged in personal attack on Plaintiff Farber.

33. June 15, 2008, at 9:14 PM, Defendant Kuritzky sent an e-mail suggesting
Nominations for the next year’s Clean Hands Awards. These suggestions included Holocaust
denier and fraud David Irving, former KKK leader David Duke, and Nazi torturer Dr. Josef
Mengele -- all implying to a reasonable ordinary person that Plaintiff Farber was a mendacious
liar and complicit in murder. |

34, Plaintiff Farber was moved to reply in an e-mail on June 15, 2008, at 9:39 PM, to
Semmelweis Society International Society members, including Dr. Shirley Pigott, M.D., and to
Dr. Pé.trick Campbell, Dr. Roland Chalifoux and Dr. Gil Mileikowsky. Plaintiff Farber defended
her reporting on AIDS as going back to 1986, the damning history of the drug AZT and Dr.
Duesberg’s (and her own) critiques of AZT, and urged a “close reading of relevant historical

texts.”

-12-






